سینه سوم؛ پستان فرعی در بانوان

سینه سوم یا پستان فرعی یک حالت نادر است که معمولا در نواحی زیر بغل یا در نزدیکی آن به وجود می آید. این برآمدگی یا توده ی چربی آویزان در بغل از لحاظ ظاهری نرم و بدون درد است و حدودا فرمی مشابه با سینه بانوان دارد. سینه سوم بیماری نیست اما به عنوان یک مشکل برای برخی خانم ها ایجاد می‌شود.

سینه سوم چیست؟

سینه سوم حالتی است که فرد علاوه بر پستان های نرمال یک زائده پستان مانند در زیر بغل دارد. در اوایل کودکی و تا قبل از بلوغ هیچ نشانه و علامتی ندارد و با بزرگ شدن فرد و رشد سینه ها کم کم ظاهر می‌شود. ظاهر آن تقریبا شبیه سینه بانوان بوده و نوک آن رو به پایین می‌باشد. پستان های فرعی می‌توانند یک طرفه یا دوطرفه و گاها با درد همراه باشند. اگر شما با همچین موردی در نواحی زیر بغل خود مواجه شدید، حتما به بهترین متخصص پستان در تهران مراجعه کنید تا بررسی های لازم هرچه سریعتر صورت گیرد.

درمان پستان فرعی

علت رشد سینه سوم یا پستان فرعی در افراد

تا زمانی که غدد پستانی فعال نشود، سینه فرعی در خانم ها  رشد نمی‌کند و به صورت غده کوچک در ناحیه زیر بغل قرار گرفته و فرد متوجه آن نمی‌شود. در زمان های بارداری و شیردهی و یا اضافه وزن به دلیل تحریک و بزرگ شدن غدد پستانی، سینه اضافه یا همان پستان فرعی خود را نشان می‌دهد. حتی پستان سوم می‌تواند ناشی از اختلال تکامل مادرزادی باشد که علاوه بر پستان اصلی از زمان جنینی شکل گرفته و بعدا بنا به دلایل ذکر شده بروز پیدا کند.

علائم و نشانه های سینه سوم

سینه سوم همانند بسیاری از مشکلات دیگر دارای نشانه هایی در بدن می‌باشد که کاهی برخی از خانم ها در شروع پیدایش پستان فرعی متوجه این علائم نخواهند شد. در ادامه به برخی از علائم متداول وجود سینه سوم اشاره خواهیم داشت:

• وجود یک توده یا بافتی نرم کنار سینه یا در زیر بغل
  • تغییرات در اندازه بافت سینه سوم در دوران قاعدگی
  • گاهی پستان فرعی امکان شیردهی برای زنان را فراهم می‌کند.
  • حین دوران شیردهی این پستان نیز برکتر می‌شود.

پستان فرعی چگونه قابل تشخیص است؟

وجود سینه سوم در برخی موارد با معاینه بالینی قابل تشخیص است. در مواردی هم ممکن است پزشک برای بررسی های بیشتر از تست های رادیولوژیک مثل سونوگرافی استفاده کند. در بعضی موارد نیاز به برداشتن بافت پستان اضافی وجود دارد که باید نمونه برداری بافت دریافت شده توسط میکروسکوپ بررسی شود تا تشخیص نهایی بیمار قطعی شود.

انواع سینه سوم

سینه سوم از نظر شکل ظاهری انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن ها می‌پردازیم:

• پلی ماستیا: در این مدل سینه دارای آرئول (نوک سینه که رنگ قهوه ای دارد ) است و در دسته ی سینه کامل قرار می‌گیرد.
  • سینه فرعی بدون آرئول: در این مورد سینه کامل است اما آرئول ندارد و چون بافتی شبیه سینه بدون قسمت قهوه ای دارد اغلب، خانم ها آن را با توده ی سرطانی اشتباه می‌گیرند.
  • آرئول بدون سینه: تنها آرئول در اطراف زیر بغل دیده می‌شود و هیچ بافتی شبیه سینه دیده نمی‌شود.
  • نوک سینه بدون بافت اصلی: نوک سینه وجود دارد اما ناحیه آرئول و بافت سینه وجود ندارد. گاهی اوقات افراد این سینه سوم را با خال های گوشتی اشتباه می‌گیرند.

آیا پستان فرعی نشانه سرطان است؟

هنوز از نظر پزشکی ارتباط وجود سینه سوم با سرطان و شواهد اینکه پستان سوم باعث سرطان سینه می‌شود، وجود ندارد. اما اگر پستان فرعی مانند سینه معمولی تکامل یافته باشد امکان سرطانی شدن آن نیز وجود دارد. در صورت هرگونه درد و ناراحتی بهتر است به پزشکی ماهر و باتجربه مراجعه کنید تا باعث بروز مشکلات جدی نشود.

جراحی سینه سوم چگونه است؟

پستان فرعی در صورت مشکلاتی مثل درد، ظاهر بدشکل و … نیاز به درمان دارد. روش های درمان پستان سوم متنوع است و با توجه به محل قرارگیری و اندازه آن متفاوت است. هرچه پستان سوم از بافت سینه های اصلی دورتر باشد روش درمان پیچیده تر می‌شود. در ادامه به روش های درمانی برای این مسئله می‌پردازیم:

لیپوساکشن پستان فرعی

راحت ترین راه درمان سینه های فرعی استفاده از روش لیپوساکشن است. از این روش هنگامی که پستان سوم نزدیک بافت سینه های اصلی قرار گرفته باشد، استفاده می‌شود. در این روش پزشک با ایجاد برش و یا سرنگ های مخصوص، چربی های اضافی را می‌کشد و با ساکشن به بیرون تخلیه می‌کند.

جراحی سینه فرعی

در جراحی، پزشک در بخش بافت اصلی برشی ایجاد می‌کند و چربی اضافی را تخلیه می‌کند و در نهایت محل برش ها بخیه می‌خورد. تکنیک جراحی سینه سوم توسط پزشک زمانی که پوست اضافه و بافت غدد زیادی وجود داشته باشد، استفاده می‌شود. جراحی برداشتن پستان سوم چندان سخت نیست اما برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غدد لنفاوی و اعصاب زیربغل، سعی کنید این کار را توسط جراح سینه ماهر و با تجربه در تهران انجام دهید.