ندول تیروئید و گرفتگی صدا

ندول تیروئید یکی از بیماری‌های رایج در میان افراد است که در اثر بروز مشکلات تیروئیدی ایجاد می‌شود. پرکار یا کم ‌کار بودن غده تیروئید می‌تواند احتمال ایجاد بیماری ندول را افزایش دهد. این بیماری ممکن است بسیاری از افراد را درگیر خود کند و باعث رشد توده‌های جامد یا مایع در ناحیه گلو شوند. درصورتی که غده تیروئید عملکرد مناسبی نداشته باشد و اقدام به رشد غیرعادی کند، گره ‌های ناشی از این بیماری در نزدیکی حنجره ایجاد می‌شوند.

برای تشخیص این بیماری، نیاز است که آزمایش‌ها و معاینات تخصصی صورت گیرد. این عارضه متناسب با شدتی که دارد به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم می‌شود. اگر به علائم این عارضه توجه نشوند و روند درمانی آن در زمان مناسب آغاز نگردد ممکن است تأثیرات منفی و نامطلوبی در سیستم ایمنی بدن افراد ایجاد کند.اگر به بیماری ندول تیروئید مبتلا هستید و قصد دارید درخصوص دلایل بروز این عارضه اطلاعاتی کسب کنید، با ما تا پایان این مقاله همراهی باشید.

ندول تیروئید چیست؟

ندول تیروئید زمانی ایجاد می‌شود که یه توده به ‌طور غیرطبیعی در نزدیکی غده تیروئید رشد کند. ندول ‌ها در بخش‌های مختلفی از غده تیروئید رشد می‌کنند و در برخی موارد قابل لمس هستند. در صورتی که گرهک ‌های ایجاد شده در بافت تیروئید پنهان شوند، امکان لمس آن‌ها غیرممکن خواهد بود.

علائم ندول تیروئید

در بسیاری از موارد گرهک تیروئید خوش‌ خیم هستند اما در صورت بروز ندول‌های بدخیم میزان نگرانی بیماران افزایش پیدا می‌کنند و لازم است که روند درمانی آن‌ها به‌طور جدی طی شود. بسیاری از توده‌ها ممکن است در ابتدا بدون علامت باشد که در این حال لازم است که پزشک با بررسی و معاینه نسبت به تشخیص این بیماری اقدام کند. در بسیاری از موارد، انجام جراحی موثرترین روش برای بهبود گرهک تیروئید است.

علائم ندول تیروئید

ندول تیروئید ممکن است بی‌علامت باشد اما در برخی موارد بروز برخی حالات ممکن است به وجود این عارضه در بدن اشاره کند. اصلی‌ترین علائم گرهک تیروئید عبارتند از:

• سختی در نوشیدن آب و قورت ‌دادن آب دهان
  • گرفتگی صدا در افراد و ایجاد تغییرات واضح در تن صدا
  • ایجاد تورم و گره در قسمت پایه ‌ای گردن
  • تعرق شدید در بدن
  • بی‌نظمی ضربان قلب و افزایش تعداد آن در افراد
  • ایجاد کاهش وزن در افراد به‌طور ناگهانی
  • ایحاد درد در اعضای مختلف بدن ازجمله گردن، حلق و گوش
  • ایجاد دشواری ‌هایی در هنگام غذاخوردن و نوشیدن آب در افراد مبتلا به ندول تیروئید

علت پیدایش ندول تیروئید

در صورتی که در غده تیروئید رشد غیرطبیعی یک توده ایجاد شود، عارضه ندول تیروئید ایجاد می‌گردد. در بسیاری از موارد، سابقه خانوادگی و ژنتیکی، قرارگرفتن در معرض اشعه ایکس و افزایش سن ازجمله دلایل پیدایش گرهک تیروئید در افراد است. این بیماری در میان بانوان شایع  ‌تر از آقایان است و بیشترین میزان گره‌های تیروئید در جنسیت خانم ایجاد می‌گردد. در ادامه به برخی دیگر از دلایل پیدایش این عارضه در افراد اشاره می‌شود.

• بروز بیماری گواتر مولتی ندولار
  • کاهش ید در بدن افراد
  • ایجاد بیماری خودایمنی هاشیموتو
  • ایجاد کیست تیروئید
  • رشد بیش‌از اندازه بافت تیروئید
  • بروز بیماری سرطان تیروئید

انواع ندول تیروئید

ندول تیروئید دارای انواع مختلفی است که متناسب با علت ایجاد آن در بدن افراد ظاهر می‌شود. ندول‌ ها به دو دسته خوش ‌خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند. افرادی که مبتلا به ندول خوش‌ خیم هستند می‌توانند با مراجعه به پزشک و انجام معاینات لازم، روند درمانی این عارضه را آغاز کنند. معمولا گرهک تیروئید خوش ‌خیم در مدت‌زمان کوتاه و به کمک رعایت دستورالعمل‌ های پزشک متخصص ازبین می‌روند.

در برخی موارد ممکن است گرهک تیروئید از نوع بدخیم باشد که در این هنگام بیماران نگرانی‌های بسیاری درخصوص روند درمان و پیشرفت بیماری خواهند داشت. همه ندول‌ های تیروئید از نظر خوش‌خیم و بدخیم بودن دارای چند نوع مختلف هستند و معمولاً با توجه به شدتی که دارند، روند درمانی مناسب برای آن ها در نظر گرفته می‌شود.

ندول کلوئیدی

یکی از متداول‌ترین انواع گرهک ‌ها در بدن بیماران، ندول تیروئید کلوئیدی است. این ندول از نوع خوش‌ خیم است و مهم ترین علامت بروز آن، ایجاد تورم و برجسته در اطراف غده تیروئید می‌باشد. این گرهک در صورت ایجاد در همان نقطه رشد می‌کند و وارد بافت ‌های دیگر بدن نخواهد شد.

ندول التهابی

درصورتی که افراد دچار التهاب‌ های شدید و مزمن تیروئید شوند ممکن است در برخی موارد ندول التهابی را تجربه کنند. ندول‌ های ناشی از تیروئیدیت معمولاً بدون ‌درد هستند و بیمار ممکن است تنها در زمانی که مبتلا به نوع حاد این بیماری است درد را حس کند.

ندول سمی

یکی از ندول‌ های تیروئید خوش‌خیم که در اثر پرکاری تیروئید در بدن افراد ایجاد می‌شود، ندول سمی است. این عارضه یکی از عوارض بیماری پرکاری تیروئید است که در صورت عدم درمان آن، ممکن است باعث ایجاد تنگی نفس در بیمار شود. این مورد به تیروئد کم کار مرتبط نمی‌شود.

کیست تیروئید

ایجاد توده‌ های حاوی مایع در نزدیکی غده تیروئید، می‌تواند باعث ایجاد کیست در این ناحیه شود. کیست تیروئید حاوی مقداری خون و مواد رسوبی بر‌جای مانده در بدن هستند که ممکن است نیازمند تخلیه یا انجام نمونه ‌برداری روی آن باشند. پزشک با بررسی نوع کیست می‌تواند بهترین راهکار درمانی لازم برای این وضعیت را به بیمار ارائه دهد.

ندول تیروئید بدخیم

طبق تحقیقات صورت‌گرفته ۱۵ درصد از گرهک‌ها ممکن است از نوع ندول تیروئید سرطانی یا بدخیم باشند. این دسته از ندول‌ها ممکن است هیچ علامتی در بدن نداشته باشند و پس از گذشت مدت زمان طولانی با عوارض‌های ناشی از رشد بیش‌از اندازه ظاهر گردند. در نوارد بسیار محدود ندول‌های سرطانی با علائم درد و گرفتگی صدا و گلو در بیمار ایجاد می‌شود.

آیا ندول تیروئید خطرناک است؟

بسیاری از افراد که مبتلا به ندول تیروئید هستند، از بروز عوارض‌های مختلف این بیماری احساس نگرانی دارند. اگر در هریک از بخش‌های مختلف غده تیروئید اختلالی ایجاد شود، ممکن است فعالیت‌های بدن با مشکلاتی مواجه شود. ندول‌های تیروئید ازجمله بیماری‌های وابسته به غده تیروئید هستند امت در اغلب موارد بدون ضرر بوده و بیماران می‌توانند به‌راحتی آن را درمان کنند.

خطر ندول تیروئید

به کمک تشخیص و معاينات تخصصی، امکان درمان ندول‌های بدخیم که به نوعی گرهک سرطانی نامیده می‌شود نیز وجود دارد. به‌کمک شیوه‌های مختلف درمانی ازجمله روش‌های جراحی بسیاری از انواع ندول‌های خوش‌خیم و بدخیم تیروئید قابل درمان خواهند بود.

تشخیص ندول تیروئید چگونه است؟

یکی از روش‌های موثر برای کشف و تشخیص بیماری ندول تیروئید، انجام سونوگرافی تیروئید است. به کمک سونوگرافی می‌توان بخش‌های مختلف گرهک تیروئید و شدن آن‌ها را ارزیابی نمود. انجام این روش بی‌خطر است و تصویربرداری‌های صورت گرفته از آن بدون هیچ عوارضی خواهد بود. پزشکان می‌توانند برای کنترل و بررسی شدت بیماری یا ارزیابی فرآیند درمان آن‌ها از این روش استفاده کنند. بررسی ندول‌های بدون علامت، و تورم‌های مختلف درگلو ازجمله مهم ‌ترین اعمال برای تشخیص بیماری ندول هستند.

در برخی موارد، با تشخیص مناسب و صحیح نوع و شدت ندول‌ها در بدن، می‌توان به کمک روش‌های درمانی از جمله جراحی تیروئید، این بیماری را به‌طور کامل کنترل کرد.

درمان ندول تیروئید

ندول تیروئید می‌تواند به کمک جراحی بهبود پیدا کند. اگر گرهک تیروئید به میزانی بزرگ باشد که در اثر آن، اختلالاتی در فرآیند غذا خوردن و نوشیدن یا تنفس کردن ایجاد شود، لازم است که بیمار نسبت به درمان آن هرچه سریع ‌تر اقدام کند. در صورتی که افراد مبتلا به ندول بدخیم هستند، می‌توانند از روش جراحی برای رفع مشکلات ناشی از رشد غیرطبیعی بافت آن استفاده کنند.

چکیده مقاله

ندول تیروئید یکی از عارضه‌های متداول در میان افراد است که در نزدیکی غده تیروئید ایجاد می‌شود. بروز تورم و برجستگی در این ناحیه به‌همراه اختلال در بلع و نوشیدن از علائم رایج گرهک تیروئید هستند. افرادی که به این بیماری دچار هستند می‌توانند به کمک جراحی‌، این عارضه را درمان کنند.