تشخیص سرطان سینه در منزل

تشخیص سرطان سینه در منزل امری بسیار مهم است که باید حتما جدی گرفته شود و خانم ها هر چند مدت می‌توانند این فرآیند تست را انجام دهند و از وجود بیماری خود زود آگاه شوند. اگر تشخیص سرطان پستان برای بانوان در زمان مناسب صورت گیرد، درمان آن راحت و قطعی تر خواهد شد. آزمایشات و روش‌های تشخیصی متعددی برای شناسایی این بیماری در افراد وجود دارد که با ارجاع متخصصان امکان پذیر است. اولین فردی که می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن این سرطان را تشخیص دهد خود فرد است اما باید به علائم توجه داشته باشید و  ناگفته نماند که در برخی افراد اینگونه نیست. تشخیص سرطان سینه در منزل با استفاده از تکنیک‌های راهنمایی که در ادامه به آن می‌پردازیم بسیار راحت‌تر خواهد بود.

تشخیص سرطان سینه

متخصصان توصیه می‌کنند بانوان بالای چهل سال هر سال برای غربالگری سرطان سینه آزمایش ماموگرافی را انجام دهند. اگرچه درمان قطعی سرطان سینه در مراحل اولیه راحت است اما با پیشرفت بیماری مشکل‌ می‌شود. به همین جهت است که متخصصان توصیه می‌کنند خود افراد برای تشخیص سرطان پستان در منزل آموزش ببینند و خودشان همواره از سلامت خود اطمینان حاصل کنند.

تشخیص سرطان سینه در منزل

تشخیص سرطان سینه با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به مهم‌ترین موارد آن اشاره می‌کنیم:

•  سونوگرافی: در این روش از امواج اولترا سوند برای بررسی وضعیت غدد لنفی زیر بغل و هر دو سینه استفاده می‌شود تا بتوان بافت‌های غیر عادی در این ناحیه را شناسایی نمود.
  • ماموگرافی: ماموگرافی نوعی تصویربرداری تخصصی پستان است که در آن با استفاده از اشعه ایکس قسمت‌های مختلف پستان را از نظر وجود ضایعات غیر عادی بررسی می‌کنند. ماموگرافی هیچ محدودیتی ندارد و حتی در مردان مشکوک به سرطان نیز انجام می‌شود و قابلیت تشخیصی قابل اطمینانی دارد. این روش برای غربالگری در افراد سالم نیز توصیه و انجام می‌شود.
  • عکس رادیولوژی قفسه سینه و آزمایش خون: در برخی موارد فردی که با اهداف دیگری از تصویربرداری قفسه سینه و آزمایش خون استفاده کرده است، علائم سرطان سینه را مشاهده می‌کند. در چنین مواردی متخصصان برای تشخیص دقیق‌تر،‌ فرد را به سمت انجام سایر آزمایشات تکمیلی ارجاع می‌کنند.

توجه داشته باشید که برای تشخیص سرطان پستان خود افراد نیز می‌توانند با آموزش درست و معاینه سینه در منزل، در سریع‌ترین زمان ممکن علائم اولیه را مشاهده کنند و برای اطمینان به آزمایشات تکمیلی روی بیاورند.

بهترین حالت سینه برای معاینه سرطان

برای اینکه بتوانید تشخیص سرطان سینه در منزل را انجام دهید، ابتدا باید با حالت مناسب سینه‌ها آشنایی داشته باشید. در ادامه با بهترین حالت سینه در افراد مختلف برای معاینه در منزل آشنا می‌شویم.

بهترین حالت معاینه سینه برای افرادی که سایز سینه معمولی دارند حالت دراز کش یا خوابیده است. در این حالت پستان‌ها روی قفسه سینه پخش می‌شوند و خود فرد می‌تواند قسمت‌های مختلف بافت را با لمس انگشتان بررسی کند. بدین ترتیب احتمال تشخیص سریع توده‌های کوچک نیز فراهم می‌شود.

برای افرادی که سایز سینه بزرگی دارند، حالت ایستاده در مقابل آینه مناسب‌تر است؛ چرا که در حالت خوابیده نیز امکان لمس قسمت‌های عمیق بافت سینه وجود ندارد. در این حالت افراد می‌توانند علائم اصلی سرطان پستان را مشاهده کنند و از تغییرات ظاهری آن اطمینان پیدا کنند.

چه علائمی در معاینه سرطان پستان مهم است؟

برای تشخیص سرطان پستان در منزل باید بدانید که کدام علائم غیر طبیعی است و باید به آنها شک کنید. پس از انجام معاینات لازم و مشاهده علائم زیر بهتر است با پزشک متخصص ارتباط برقرار کنید:

•  تغییراتی در قوام پوست مثل تورم،‌ قرمزی، پوست پرتقالی و سفت شدن پوست
  • لمس سفتی و توده شدید هر چند شدید که تا قبل از وجود آن بی اطلاع بوده‌اید
  • فرورفتگی پوست و نوک پستان در هنگام لمس
  • قرمزی،‌ خارش و پوسته پوسته شدن هاله و نوک پستان
  • ترشحات غیر عادی یا تغییر رنگ نوک پستان

توجه داشته باشید که برخی از علائمی که در سینه مشاهده می‌کنید ممکن است در اثر افزایش سن یا دلایل دیگر به وجود آمده باشد. همچنین گاهی ممکن است توده و کیست‌های چربی در سینه تجمع پیدا کنند که طبیعی هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند. با این حال باید هر گونه علائم را جدی بگیرید و برای اطمینان کامل آن را در سریع‌ترین زمان ممکن با پزشک در میان بگذارید. دکتر سراج برای تشخیص سرطان سینه و درمان قطعی آن می‌تواند به شما کمک کند.

تست تشخیص سرطان سینه در منزل

تحقیقات نشان داده است که انجام تست تشخیص سرطان سینه در منزل توسط خود افراد نقش قابل توجهی در تشخیص زودهنگام این بیماری دارد. درست است که تشخیص سرطان سینه در منزل با دقت و اطمینان کامل انجام نمی‌شود، اما به فرد کمک می‌کند علائم پنهان را هر چه سریع‌تر پیدا کند و در صورت لزوم برای درمان اقدام کند. این روش بدون هزینه و به راحتی قابل انجام است و حتیوقت زیادی از شما نمی‌گیرد. مهم این است که تست تشخیص سرطان پستان در منزل به صورت دوره‌ای و مکرر انجام شود تشخیص به موقع را به همراه داشته باشد.

• برای انجام تست تشخیص سرطان در منزل لازم است به نکات زیر توجه نمایید:
  • حالت مناسب برای معاینه پستان را انتخاب کنید.
  • برای معاینه سینه‌ها از دست سمت مخالف استفاده کنید.
  • برای لمس سینه از چهار انگشت استفاده کنید و غدد طبیعی مثل غدد شیری را بشناسید.
  • دست‌ها را از قسمت بالا تا پایین پستان به صورت دایره‌ای حرکت دهید و از اطراف به سمت نوک حرکت کنید.
  • پس از لمس کامل بافت سینه ناحیه زیر بغل را نیز بررسی کنید.

آیا می‌توانیم سینه‌هایمان را خودمان معاینه سرطان کنیم؟

در جواب باید گفت که بله، خود فرد نیز می‌تواند در منزل به صورت دوره‌ای بافت سینه را معاینه کرده و در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی با پزشک تماس بگیرد. سرطان سینه اغلب با توده‌های ریزی شروع می‌شود که رفته رفته بزرگ می‌شوند. این توده‌ها ممکن است در بافت سینه،‌ نوک سینه و حتی غدد لنفاوی زیر بغل مشاهده شوند. تشخیص زودهنگام سرطان سینه از پیشرفت بیماری و متاستاز آن به سایر اندام‌ها جلوگیری کرده و درمان را راحت‌تر می‌کند. برای اطمینان از صحت معاینه انجام شده بهتر است که به بهترین متخصص پستان در تهران مراجعه کنید.

نتیجه گیری

برای تشخیص سرطان سینه در منزل لازم است روش درست معاینه را ابتدا یاد بگیرید و آن را به صورت دوره‌ای تکرار کنید. در صورتی که هر گونه تغییر غیر عادی در سینه را مشاهده کردید لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید. دکتر سراج به عنوان پزشک متخصص و با تجربه در این زمینه،‌ می‌تواند به تشخیص قطعی سریع و ارائه راه حل درمانی مناسب کمک کند. شایسته ذکر است که اگر تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه انجام شود، درمان آن بسیار ساده‌تر است.